2019-10-23

Besök på Liljevalchs

Höstens stora utställning blir en mönstring av Helene Billgrens konstnärskap, från 80-och 90-talens teckningar och objekt till 2000-talets alltmer färgintensiva måleri.
När Helene Billgren intar Liljevalchs salar den 11 oktober blir det med en utställning som spänner över hela detta omfångsrika konstnärskap, eller bättre uttryckt: de senare årens expressiva måleri kommer att omfamnas av det förflutna med objekt, grafik, teckning och installationer. Därtill kan man säga att Läs mer »

Besök på Liljevalchs

2019-10-25

Gunnar Löberg

Gunnar Löberg (1893-1950), uppvuxen i Strängnäs, anses numera av många ha varit en av 1900-talets mest spännande konstnärer. Hans måleri har 2016 lyfts fram genom en temautställning av Åmells i Stockholm. Konstföreningens ordförande Robert Vikström berättar om detta egensinniga och länge förbisedda konstnärsskap fredagen den 25 oktober kl. 12.00 på Multeum.

Gunnar Löberg

2019-11-16

Konst på bio: Gauguin på Tahiti – ett förlorat paradis

Folkets hus och parker presenterar en film om Paul Gauguin, som är en av den moderna konstens främsta föregångare. År 1891 lämnade han allt i Frankrike för att återuppfinna sitt måleri på Tahiti. Följ med på en resa till Gauguins förlorade paradis.

Paul Gauguin var en fransk målare, skulptör och grafiker. Hans tavla Nafea Faa Ipoipo såldes år 2015 för 300 miljoner dollar, vilket gör den till ett av de dyraste konstverken genom tiderna. Han var först impressionist men utvecklade Läs mer »

Konst på bio: Gauguin på Tahiti – ett förlorat paradis

Passerade aktiviteter 2019

2019-05-18

Kultur 2019 den 18-19 maj

Strängnäs konstförening deltog med en utställning i Sparbanken Rekarnes skyltfönster på temat ”Konst på 70-talet”. Vi berättade och visade åtta konstverk av då verksamma strängnäskonstnärer och en doldis (liten träfigur av slöjdläraren Bonzo Berggren).
Läs mer om Konst i skyltfönster

Kultur 2019 den 18-19 maj

2019-08-24

Mälardagen i Västerviken lördagen den 24 augusti

Som samarbetsförening till Studiefrämjandet deltog vi i Mälardagen med en konsttävlingsaktivitet.

2019-08-29

Konst- och kulturresa i Bergslagen (Västmanland och Dalarna) 29-30 augusti

Två dagar med många stopp och upplevelser genom Bergslagens förtrollande djupa skogar med rester av hyttor och andra historiska lämningar från Sveriges tidiga järnhantering.

Torsdag 29 augusti

Avfärd med buss från Västerviken kl. 8.00

Vi stannar vid Naturfotografiska museet i Hallstahammar, där Anders Geidemark visar magiska naturfotografiska bilder.

Galleri Astley i Uttersberg utanför Skinnskatteberg inleder vi med fika med smörgås och kaka innan vi får guidning av skulpturparken och pågående utställningar och egen tid med för att besöka den välfyllda konstshopen.

Vi äter lunch på Restaurang Koppardalen i Avesta innan vi avslutar dagen på det upplevelserika Verket, där det drevs en järnbrukshytta fram till 1938. Verket är bara en del av det upprustade Koppardalsområdet som ligger bredvid Avestaforsen. Guide kommer att visa Verket och Avesta Art  och sedan finns det egen tid för att titta på permanenta och tillfälliga utställningar liksom fantastiska installationer.

Vi inkvarterar oss därefter på Garpenbergs slott utanför Borlänge och äter en god middag vid 19-tiden.

Fredag 30 augusti

Avresa kl. 8.30

Dagen börjar i den lilla staden Norberg med ett besök på Abrahamsgården, där det finns konst och hantverk från trakten innan vi tar  en fika på det välkända Elsas konditori.

Vi besöker Skulpturparken i Ängelsberg, som är en ständigt föränderlig utställning utomhus i vacker natur.

Måns Ols utvärdshus med anor från 1700-talet i närheten av Sala silvergruva äter vi lunch.

Vi åker vidare för en visning av Augéli-museet i Sala, som firar konstnärens 150-årsjubileum och också inkluderar en utställning av prins Eugen.  Där avslutar vi med fika innan vi vänder hemåt vid 16-tiden.

Hemkomst Strängnäs cirka kl. 17.
Under vägen kommer vi att få löpande information om platser som vi passerar och besöker.

Så minns vi resan

Här kommer vi att lägga ut bilder från resan.

Första stopp var det unika Naturfotografiska museet i Hälleforsnäs. 40 nordiska kvinnliga fotografer hade samlats i en tänkvärd utställning ”Spår”. I den tematiska utställningen pekar de på de negativa konsekvenser och avtryck människan sätter på miljön.

På Galleri Astley  i Uttersberg presenterade en av ägarna, Anders Nyhlén, museets permanenta utställning av den ryskfödde skulptören Ernst Neizvestny och berättade om dennes gripande livsöde.

Konst- och kulturresa i Bergslagen (Västmanland och Dalarna) 29-30 augusti

2019-10-10

Föreläsning: Wassily Kandinsky

Konstvetaren Pia Thunholm berättar om Wassily Kandinsky (1866-1944), rysk konstnär verksam i Tyskland som visade vägen till ett abstrakt måleri.
”Wassily Kandinsky is a pioneer of modernism and was one of the founders of the artist group Der Blaue Reiter (The Blue Rider). In 1910, by dissolving the external contexts of the image, he developed an expressionist abstract style of painting, one of the most pivotal and influential breakthroughs in 20th-century art.”

Torsdagen den 10 oktober kl 18.30

Multeum

Ingen föranmälan krävs. Biljetter kan hämtas/köpas i informationsdisken på Multeum fr.o.m. torsdagen den 26 september. Antalet platser är begränsat till 100, varför det kan vara klokt att hämta sin biljett tidigt. För våra medlemmar och ungdomar under 19 år tas inte ut någon entré-avgift, medan alltid välkomna gäster får betala 50 kr.

Föreläsning: Wassily Kandinsky

Studiecirklar

Grupp 1

Är du intresserad av att delta kontakta sammanhållande. Studiecirkelns ämne bestäms av deltagarna i början av terminen.

Birgitta Geerd

Måndagen den 9 september kl 14.00