2020-10-10

Visning av Erik Sands Planetarium

Planetariet är en skulpturgrupp som nog är okänd för de flesta, mycket på grund av dess undanskymda placering.

Verkets historia

Sommaren 1968 hade landstinget i Sörmland utlyst en konstnärstävling med tre uppgifter för utsmyckning av den påbörjade läkarcentralen i Strängnäs. Tävlingsuppgifterna var tre: En skulptur på inre gården, en relief på muren vid bisättningen och en vägg i cafeterian. Erik Sand deltog i samtliga och vann dem, men cafeterian uteslöts ur tävlingen. Under sommaren Läs mer »

Visning av Erik Sands Planetarium

2020-12-09

Föreläsning: Glas är mitt andra modersmål

Passerade aktiviteter 2020

2020-08-16

Nils Bertil Malmberg i Domkyrkan den 16 augusti

Nils Bertil Malmbergs utställning har titeln ”Allvarligt men inte för sent – en utställning om klimatet”. De verk som visas är skulpturer och reliefer. Nils Bertil ställer oss frågan; ”Ska vi sätta oss i båten och bara styra ut från land? Till supervågor, förbi de sista isbergen, in i mötet med en pågående tsunami? Eller ska vi göra något mer? Allvarligt, men inte för sent.”

Vi får möta Nils Bertil för att ta farväl av utställningen innan den plockas ner – Läs mer »

Nils Bertil Malmberg i Domkyrkan den 16 augusti

2020-08-26

Ateljébesök hos Agneta Gussander och Magnus Persson den 26 augusti

Många såg säkert vårens utställning i Multeum med verk av konstnärsparet Agneta Gussander och Magnus Persson. Vi är nu inbjudna att besöka deras ateljé, hem och trädgård i Kärret, Gnesta http://www.sjut

radgardar.se/karret.html

• Besök på Kärret onsdagen den 26 augusti kl 13.30

Var och en tar sig dit på egen hand om man inte kan samåka med någon. Bilresan tar cirka en halvtimme.
Vägbeskrivning: https://goo.gl/maps/9YrHD9LES85hNeqDA

• Visning av trädgården ca 1,5 tim