Besök på Nationalmuseum

2020-04-02

Följ med till det nyrenoverade Nationalmuseum, som är en upplevelse i sig. Förutom basutställningen visar museet under våren två intressanta utställningar. Den ena handlar om hur våra samtidskonstnärer har inspirerats av den europeiska konstens klassiker. Den andra visar fyra uppmärksammade klänningar designade av modedesignern Pär Engsheden.

Inspiration – Iconic works

Utställningen presenterar konst av konstnärer från vår egen tid som har inspirerats av ikoniska mästerverk. Och varför just dessa konstverk är kända över hela världen. Ett urval ur Nationalmuseums samling av målningar, gipser, teckningar, grafik och konsthantverksföremål visas i dialog med de samtida konstverken.

Pär Engsheden och Sara Danius nobelklänningar

Engsheden är modedesigner och programansvarig för Mode på Beckmans designhögskola. Utställningen visar en del av hans pågående forskningsprojekt, som handlar om couture och skapandet av de fyra uppmärksammade klänningar som Svenska Akademins ständiga sekreterare Sara Danius bar under nobelfesterna 2015-2018.

Kl 9.45 – Avresa från Västerviken.
Kl 11.30 – Lunch hos Fredrik Eriksson på Nationalmuseum.
Kl 13.00 – Guidad visning av Iconic works.
Kl 14.00 – Tid för egen rundvandring på Nationalmuseums basutställning, besök i den välsorterade butiken och kanske en kopp kaffe eller ett glas vin i kafeterian.
Ca kl 16.00 – Bussen går hemåt till Strängnäs.

Priset för resa, entréavgift, guidning och lunch är 700 kr. Betalning ska senast den 5 mars vara insatt på föreningens plusgirokonto 4088627-7. Ange vid betalning Nationalmuseum och namn.
Avbokning med återbetalning kan ej ske efter sista betalningsdag.

Rigmor Thorstensson
rigmor.thorstensson@gmail.com

Anmälan görs den 24–29 februari i nedanstående formulär eller till Rigmor Thorstensson. Antalet deltagare maximeras till 25.