Konst på bio: Gauguin på Tahiti – ett förlorat paradis

2019-11-16

Folkets hus och parker presenterar en film om Paul Gauguin, som är en av den moderna konstens främsta föregångare. År 1891 lämnade han allt i Frankrike för att återuppfinna sitt måleri på Tahiti. Följ med på en resa till Gauguins förlorade paradis.

Paul Gauguin var en fransk målare, skulptör och grafiker. Hans tavla Nafea Faa Ipoipo såldes år 2015 för 300 miljoner dollar, vilket gör den till ett av de dyraste konstverken genom tiderna. Han var först impressionist men utvecklade en dekorativ stil med långtgående förenkling, hela färgplan, starka konturer, den så kallade primitivismen och postimpressionism.

År 1890 lämnade hans fru honom och tog med sig barnen. Hans gamla vän Vincent van Gogh dog. Hans karriär som konstnär stagnerade. Och han var pank. Han bestämde sig för lämna allt och återuppfinna det västerländska måleriet.

1891 reste han från Frankrike till Tahiti. Det blev början på en resa som ledde konstnären till civilisationens utposter, på jakt efter människans ursprunglighet.

Vi besöker platserna och får ta del av hans kända verk på Metropolitan Museum, Chicago Art Institute, National Gallery of Art och Bostons Museum of Fine Arts. För mer information

Filmen visas på Cinemascenen lördagen den 16 november kl 15.

Biljettpriset är 120 kr oavsett plats. Biljett kan köpas på följande sätt:

• Med swish till vice ordförande Rigmor Torstensson 0736876061 senast fredag kväll
  • Med swish till vice ordförande Rigmor Torstensson 0736876061 på plats i bion på lördag från 14.30
  • Kontant till ordförande Robert Vikström på plats i bion på lördag från 14.30