Vernissage Sörmlandssalongen

2019-02-02

Nu är det dags för vernissage på årets Sörmlandssalong. Vår ordförande i distriktet, Ann Vikström, har varit på förhandsvisning och kan berätta att salongen är mycket sevärd! Totalt var det 127 konstnärer som lämnade in 570 verk. En liten ökning från föregående Sörmlandssalong 2015. Då lämnade 118 konstnärer in konstverk. Juryn har valt ut 68 konstnärer som får ställa ut 229 verk. Arrangör är Eskilstuna Konstförening, som hälsar oss välkomna på vernissagen. Ta tillfället i akt för en tur till Eskilstuna på egen hand!
Passa samtidigt på att titta på den nu omhängda basutställningen. Konsten visas numera utifrån olika tematiseringar, baserade på allt ifrån konstnärliga processer och motivval till enskilda konstnärskap i stället för den tidigare kronologiska hängningen. Det specifika för just Eskilstuna konstmuseums samling har fått ange tonen i utställningen och en förtätad hängning har gjorts för att kunna visa ett större antal verk än tidigare. Museet har också aktivt arbetat med att lyfta fram och synliggöra tidigare förbisedda kvinnliga konstnärskap och jämna ut balansen mellan manliga och kvinnliga konstnärer i utställningen.

Lördagen den 2 februari kl. 14.00

Eskilstuna Konstmuseum