Konst- och kulturresa i Bergslagen (Västmanland och Dalarna) 29-30 augusti

2019-08-29

Två dagar med många stopp och upplevelser genom Bergslagens förtrollande djupa skogar med rester av hyttor och andra historiska lämningar från Sveriges tidiga järnhantering.

Torsdag 29 augusti

Avfärd med buss från Västerviken kl. 8.00

Vi stannar vid Naturfotografiska museet i Hallstahammar, där Anders Geidemark visar magiska naturfotografiska bilder.

Galleri Astley i Uttersberg utanför Skinnskatteberg inleder vi med fika med smörgås och kaka innan vi får guidning av skulpturparken och pågående utställningar och egen tid med för att besöka den välfyllda konstshopen.

Vi äter lunch på Restaurang Koppardalen i Avesta innan vi avslutar dagen på det upplevelserika Verket, där det drevs en järnbrukshytta fram till 1938. Verket är bara en del av det upprustade Koppardalsområdet som ligger bredvid Avestaforsen. Guide kommer att visa Verket och Avesta Art  och sedan finns det egen tid för att titta på permanenta och tillfälliga utställningar liksom fantastiska installationer.

Vi inkvarterar oss därefter på Garpenbergs slott utanför Borlänge och äter en god middag vid 19-tiden.

Fredag 30 augusti

Avresa kl. 8.30

Dagen börjar i den lilla staden Norberg med ett besök på Abrahamsgården, där det finns konst och hantverk från trakten innan vi tar  en fika på det välkända Elsas konditori.

Vi besöker Skulpturparken i Ängelsberg, som är en ständigt föränderlig utställning utomhus i vacker natur.

Måns Ols utvärdshus med anor från 1700-talet i närheten av Sala silvergruva äter vi lunch.

Vi åker vidare för en visning av Augéli-museet i Sala, som firar konstnärens 150-årsjubileum och också inkluderar en utställning av prins Eugen.  Där avslutar vi med fika innan vi vänder hemåt vid 16-tiden.

Hemkomst Strängnäs cirka kl. 17.
Under vägen kommer vi att få löpande information om platser som vi passerar och besöker.

Priset är 2 600 sek och inkluderar bussresa, boende i dubbelrum på Garpenbergs slott inklusive frukost, 2 luncher, 3-rätters middag exklusive dryck, 3 kaffe, alla besök och entréer enligt programmet inklusive guider.

Tillägg för enkelrum 300 kr.

Monika Eriksson-Bertilsson

bertilsson10@telia.com

Anmälan görs snarast dock senast den 10 juni på hemsidan eller till Monika Bertilsson. Antalet deltagare är maximerat till 34. Betalning ska senast den 24 juni vara insatt på föreningens plusgirokonto 408 86 27-7. Ange vid betalning Bergslagen och namn.