Besök på Millesgården

2019-04-10

Millesgården på Lidingö visar under våren en intressant utställning Tillbaka till paradiset. I utställningen presenteras expressionistiska mästerverk från Häuptli-samlingen vid Aargauer Kunsthaus i Schweiz och från Osthaus-Museum Hagens samling i Tyskland. Dessa två samlingar innehåller enastående arbeten från olika stadier av den expressionistiska konst som producerades i Tyskland under perioden 1905-1938. Det är en stor utställning som visar både måleri och grafik, totalt 134 verk av bland annat Emil Nolde, Otto Mueller och Max Pechstein.

Program 10 april

Kl 10.00 Avresa från Västerviken

Kl 12.00 2-rätters lunch på fakultetsrestaurangen Svarta Räfven på plan 7  i Aula Medica, Karolinska Institutet. Aula Medica, utsedd till Årets bygge 2014,  är ritad av Gert Wingårdh och till stora delar finansierad genom en donation från familjen Erling Perssons stiftelse. Vi kommer ha lite tid att exteriört och interiört betrakta den spektakulära byggnaden och utsikten över stora delar av Stockholm från restaurangen.

14.00 Visning av utställningen på Millesgården och tid för egen rundvandring

16.00 Efter kaffe far vi hem till Strängnäs, dit vi beräknar komma ca 17.30

Priset för resa, entréavgift, guidning, lunch och eftermiddagskaffe är 570 kr.

Rigmor Thorstensson

rigmor.thorstensson@gmail.com