Konstresa till Östergötland med Patrik Uhlmann 29-30 augusti

2018-08-29

Värmland, Dalarna, Närke  –  nu följer en liknande tvådagarsresa till konstens Östergötland. Följ med till det historiska landskapet med slott och herresäten och många vackra havsvikar. Resan äger rum 29 och 30 augusti och går bl.a. till Norrköpings konstmuseum för specialvisning. Självklart besöker vi de kända konstverkstäderna som Alkagruppen driver i Linköping sedan många år. Där besöker vi skulptören Stina Opitz, känd bl.a. för den första rondellhunden.
Vi äter och sover gott på mysiga Rimforsa Strand, hinner med ett ateljébesök hos målaren Karin Almlöf i Hägerstad, tittar på annorlunda offentlig konst i Söderköping och stoppar vid Löfstads historiska slott med stor tavelsamling. Och varför inte också titta in på Östergötlands länsmuseum i Linköping med en av landets största konstsamlingar?

Så minns vi resan

Här kommer vi lägga ut bilder från resan.

Första stopp var Norrköping, där vår reseledare Patrik Uhlman introducerade några offentliga konstverk i närheten av konstmuseet.

Efter en smaklig buffélunch på Vänneberga gård fortsatte vi resan till idyllen Söderköping, där vi presenterades för flera offentliga konstverk längs Göta kanal.

Färden fortsatte söderut till Hägerstads prästgård med besök hos Karin Almlöf, konstnär, grafisk formgivare och en av landets främsta förläggare av konstböcker.

Efter en intensiv, intressant dag inkvarterades vi på Rimforsa strand, där vi serverades en utsökt 3-rätters middag med tillhörande dryck.

Dag 2 inleddes med ett besök på länsmuseet i Linköping och visning av den pågående utställningen ”Det blå skåpet” om folkkonst från Östergötland med föremål insamlade bl a genom länets hembygdsföreningar från olika tider, i olika material och med olika funktioner.

Efter lunch i museets restaurang Hagdahls kök besökte vi ALKA-gruppen, som är en förening för Östergötlands professionella konstnärer. De har ett 20-tal ateljéer i vackra gamla industribyggnader vid stationen i Linköping.

Resan avslutades med ett besök på Löfstad slott, där vi fick sakkunnig visning av slottets interiör och dess intressanta historia från 1400-talet och fram till den sista privata ägaren Emelie Piper.

Resan blev mycket uppskattad av de 36 deltagarna – bra program, suverän guide i Patrik Uhlmann, som bjöd på sitt stora kunnande, Marianne Feldt-Uhlman, som bjöd på sina utsökta bullar och småkakor, säker chaufför i Johan från Tuna Trafik, god mat och bra väder.