Konstresa till Uppsala

2018-05-16

När lugnet lagt sig efter Valborgsfirandet far vi till” Den eviga ungdomens stad” för att under ledning av konstvetaren Hedvig Brander uppleva en intressant blandning av gammalt och nytt i Uppsalas konstliv.

Efter morgonkaffe i Botaniska trädgården blir första anhalt Domkyrkans östligaste kor med Gustav Vasas gravmonument (sent 1500-tal) och historiemålningar som skildrar hans insatser (1830-tal). Utanför koret avvaktar Anders Widoffs Mariabild: Återkomsten (2005). På andra sidan Domkyrkoplan ligger det äldre universitetshuset, Gustavianum som bland mycket annat hyser det Augsburgska konstskåpet, en praktmöbel med unika samlingar av naturalia och artificialia, instrument och spel. Skåpet skänktes till Gustav II Adolf 1632.
Bussen tar sedan resenärerna upp till Uppsala slott, där lunch väntar. Efter lunch besöker vi konstmuseet i samma byggnad och får en visning av en aktuell utställning av Susanna Johansson. Från slottet leder trapporna ner till Botaniska trädgården där vi kan besöka Linneanum med den vackra Linnésalen och en skulptur som visar den store vetenskapsmannen (1820-tal). Utanför passerar vi en nutida tolkning av Linné när vi går över till andra delen av Botaniska trädgården och stannar vid Oscar Reutersvärds modernistiska abstrakta skulptur (1980-tal). Slutpunkt för dagen blir mötet med en flygande trupp i universitetets gym 1477, skulptur av Christian Pontus Andersson (2010).

Vi hoppas naturligtvis även att staden ska visa upp sig i en härlig försommarskrud, när vi vandrar genom Botaniska trädgården.

Program 16 maj

08.00 Avresa med buss från Västerviken. Vid ankomsten till Uppsala börjar vi med en kopp kaffe vid Linneanums södra ingång.

12.30 Lunch i Vasasalen på Uppsala slott (Uppsala konstmuseum) .

16.30 Efter kaffe far vi hem till Strängnäs dit vi beräknar ankomma ca 18.00.

Så minns vi dagen

 

Vasakoret i Uppsala domkyrka domineras av den rikt utsmyckade tumban, där Gustav Vasa är avbildad med sina två första hustrur.

Utanför står Anders Widoffs installation Återkomsten, som anspelar på att Maria återkommit nära den plats som Gustav Vasa förvisade henne ifrån, då Mariakoret förvandlades till Vasakoret.

Anatomiska teatern sticker upp som en kupol ovanför Gustavianums övriga tak och kan därför ha många fönster som släpper in det nödvändiga ljuset. Den tidens oljelampor etc. kunde inte ge tillräckligt ljus för att åskådarna skulle kunna se tydligt. Grundstrukturen är hämtad från den klassiska, grekiska amfiteatern, men är byggd mycket mer på höjden och med enbart ståplatser för att åskådarna ska komma så nära som möjligt.

Anatomiska teatern sticker upp som en kupol ovanför Gustavianums övriga tak och kan därför ha många fönster som släpper in det nödvändiga ljuset. Den tidens oljelampor etc. kunde inte ge tillräckligt ljus för att åskådarna skulle kunna se tydligt. Grundstrukturen är hämtad från den klassiska, grekiska amfiteatern, men är byggd mycket mer på höjden och med enbart ståplatser för att åskådarna ska komma så nära som möjligt. Det var ju oftast mycket små strukturer som Rudbeck ville visa. Salen rymde 200 stående åskådare.
Vi fick också tillfälle att se de 1000-tals föremål som hör till Augsburgska konstskåpet innan vi for vidare till Uppsala slott för lunch i Vasasalen.

I slottet fick vi se en del av den 400 kvadratmeter stora utsmyckade altarväggen från slottskyrkan, som Johan III lät bygga.

Två svenska kvinnliga konstnärer Birgit Ståhl-Nyberg (1928-1982) och Susanne Johansson (1969-) visade sina konstverk på Upplands konstmuseum. Museet har också en förnämlig kollektion av keramik från Upsala Ekeby.

Vi promenerade från slottet ner för Rudbecks terrasser till Linneanum i Botaniska trädgården.

Visningen avslutades vid Uppsalastudenters gym 1477, där vi förundrades över Christian Pontus Andersson installation: A joyful troop of perfection, with crying sensitive hearts

Eftersom det var årets varmaste dag (29,3 grader) höll vi oss helst i skuggan när vi avslutade dagen med en kopp kaffe med dopp före hemfärd.

 

Bildens källa