Konstresa till Hälsingland 23-24 augusti

2017-08-23

Han jämförs med den berömda franska söndagsmålaren Henri Rousseau – under den här turen möter vi Lim-Johans naivistiska konst. Vi tar även del av konstnären Mårten Anderssons litografiutställning, besöker världsarvet Hälsingegårdar och hör om dåtidens fester och kalas i de vackert smyckade rummen. Vi njuter också av vackert linne, god mat och gediget hantverk. Det här är en resa för alla sinnen!

Onsdag 23 augusti

Avfärd med buss från Västerviken kl. 7.00.

Vi kommer till Hälsingland där vi besöker Växbo och den vackra och genuina kvarnmiljön. Här strosar vi först runt och tar del av lokalt hantverk på logen, keramikverkstaden och i den lilla butiken med lokalproducerade livsmedel innan det är dags för en god lunch på Växbo Krog.

Strax intill ligger Växbo Lin, Skandinaviens enda linspinneri, där vi får en presentation av linets intressanta historia i Hälsingland. Vi går en guidad tur i det moderna väveriet vars maskiner ändå har många år på nacken. I butiken erbjuds Växbo Lins rustika men exklusiva linnekollektioner.

Så åker vi till Edsbyn för ett besök på Edsbyns Museum. Här får vi höra om Johan Erik Olsson (1865-1944), även känd som Lim-Johan, och hans levnadsöde. Han som efter sin död blev en av vår tids mest hyllade och kända naivister. Vi ser hans målningar och träskulpturer.

Vi dricker eftermiddagskaffe innan vi fortsätter till Hälsingegården Mårtes, en av de öppna Hälsingegårdarna. Vi hör om dåtidens fester och kalas i de vackert smyckade rummen och ser på de färgstarka målningarna.

Vi inkvarterar oss därefter på Alfta Gästgiveri och äter en god middag vid 19-tiden.

Torsdag 24 augusti

Avresa 8.45.

Dagen börjar med ett besök på Hälsingegård Ol-Anders och konstnären Mårten Anderssons litografiutställning. Mårten Anderson, född 1934 i byn Freluga utanför Bollnäs, är idag en av Sveriges högst prissatta samtida målare. Ol-Anders är också ett världsarvscentrum för Hälsingegårdar och förutom information och en liten butik i centret ser vi också på måleriet i Hälsingegården strax intill.

Så är det dags att göra ett ateljébesök hos konstnären Marianne Aall i den lilla byn Svedja utanför Bollnäs. Marianne målar i akvarell, gouache, vinyl och olja. Hon skapar med stor närvaro och färgkänsla, ofta abstrakta former. Hon utför även keramik i lekfulla och experimentella utföranden, såsom vaser och skålar.

Glösbolagret får vi sedan en god och mättande sopplunch med hembakat bröd och kaffe. Glösbolagret är en hem- och inredningsbutik med kafé och bistro där allt lagas från grunden. Det är ett socialt icke vinstdrivande företag och butikens sortiment består av nya, gamla och renoverade unika möbler och ting.

Så fortsätter vi till Trönö. Vi besöker Söderblomsgården, gården där ärkebiskopen och fredspristagaren Nathan Söderblom föddes och levde sina barndomsår. Intill ligger Trönö gamla kyrka, som är en av Sveriges bäst bevarade medeltida kyrkor. Arkitekturen berättar om 1500-tal men kyrkan har anor från 1100-talet. Här finns bland annat vackra medeltida träskulpturer av ”Mästaren Haaken Gulleson”. Han var bildsnidare och målare och han hade sin verkstad i Enånger i Hälsingland under första hälften av 1500-talet.

Via Söderhamn åker vi sedan söderut längs Jungfrukusten till Axmar där vi får en guidad visning av Axmars Bruk. Bruket har sina anor från senare hälften av 1600-talet. Om den en gång så omfattande järnhanteringen vittnar i dag framförallt den restaurerade Hyttan med rostugn och masugn och den stora engelska parken där herrgården en gång stod.

Innan vi fortsätter hemåt äter vi en god middag på Axmarbrygga Havskrog som ligger fantastiskt vacker precis vid skärgårdshavet.

Vi lämnar Hälsingland mätta och fyllda av nya upplevelser senast kl 18.30!

Hemkomst Strängnäs cirka kl 21.

Så minns vi resan

Här kommer vi lägga ut bilder från resan.

Under resans första etapp redde Robert Vikström ut begreppen naiv respektive naivistisk konst inför utställningarna med verk av Lim-Johan och Mårten Andersson. Rigmor Thorstensson berättade om Nathan Söderblom och hans familj inför besöket i hans födelsehem i Trönö.

Efter en intensiv, intressant dag inkvarterades vi på Alfta gästgiveri, där vi serverades en god middag

Resan blev mycket uppskattad av de 32 deltagarna – bra program, suverän guide i Anneli Wiklund, som bjöd på sig själv både med sång och sitt stora lokalkunnande, säker chaufför i Roger från Tuna Trafik, god mat och bra väder.