Konstresa med buss till Västmanland och Närke

2017-05-17

För ett par år sedan besökte vi den internationellt kände skulptören Richard Brixel i hans ateljé utanför Arboga. Under vår rundresa till Arboga, Kumla Sjöpark, Örsta Galleri på Närkeslätten och Kvarntorpshögen med sin skulpturpark kommer vi bl a att återknyta bekantskapen med hans konst. Vi kommer att träffa konstnären Neringa Stjernman i hennes ateljé, se Marin Ålunds utställning på Örsta och mycket annat. Lunchen intar vi i Kumla Sjöpark på restaurangen Goda Rum.

08.15 – Avfärd med vår buss från Västerviken

09.30 – Besök hos grafikern, målaren och kulturpersonligheten Neringa Stjernman i Arboga, en konstnär uppväxt i Litauen med många strängar på sin lyra. Hon är grafiker men ägnar en stor del av sin tid åt akrylmåleri och porslinsmålning. Tidigare bodde Neringa Stjernman i Eskilstuna, där hon bland annat ställt ut på Konstmuseet. Internationellt är hon framgångsrik med utställningar i bland annat Japan, Australien, Litauen, USA, Danmark, Portugal, Italien och Finland.

I Arboga tar Neringa Stjernman emot i sin ateljé och berättar om sitt rika konstnärskap.

12.00 – Nu har vi hamnat i Kumla och där väntar en god lunch i Kumla Sjöpark. En läcker salladsbuffé, fisk- eller kötträtt, måltidsdricka och kaffe med kaka serveras i den fräscha restaurangen Goda Rum.

13.30 – Örsta galleri är en skapelse som ligger mitt ute på Närkeslätten. Sedan 1992 är den före detta bondgården ett av landsdelens ledande gallerier med många utställningar av namnkunniga konstnärer. Det nybyggda galleriet väcker uppmärksamhet mitt i jordbrukslandskapet, och här ska vi få oss berättat om verksamheten i allmänhet och bekanta oss med en utställning signerad Martin Ålund i synnerhet.

Konstnären är född i Skellefteå och verkar sedan länge i Stockholm. Han visar sitt måleri både här hemma och utomlands. Hans landskapsmåleri är omvittnat utfört i tunna färger och med spår av människan i blickfånget. Martin Ålund är också mannen bakom bokprojektet Chemistry.

15.00 – Ett besök på en av Sveriges märkligaste platser för konst är en självklarhet. Kvarntorpshögen har den stående skulpturutställningen ”Konst på hög” och vi guidas mellan de spektakulära konstverken mitt ute på Närkeslätten. Lars Vilks, Peter Johansson, Ulla Viotti, Richard Brixel, Marc Broos, Eva Löfdahl och Strängnäsbon Nils-Bertil Malmberg är några av de välkända namnen på högen.

Kvarntorpshögen är en stor slaggsamling med rester av den oljeskifferindustri, som blomstrade under andra världskriget och som definitivt slog igen 1966. Toppen på 157 meter över havet är den högsta punkten på Närkeslätten.

Resan beräknas vara avslutad i Strängnäs vid 18-tiden.

Så minns vi dagen

Lasse-Majas grav.
Första stopp utanför Heliga Trefaldighets kyrka i Arboga, där vi drack kaffe med Mariannes kalljästa, utsökta bullar i bussen. Därefter promenerade vi genom gamla stan till Neringa Stjernmans hem och ateljé.

Lunch väntade på Goda Rum I Kumla sjöparks växthus.

Trevlig miljö och god gemenskap.

Sven-Arne Karlsson
The half boy
Kumla sjöpark

De 40 deltagarna strömmar in Örsta galleri, där vi fick sakkunnig guidning av ägarna Anders och Birgitta Fasth.

Martin Åhlunds verk presenterades av Anders Fasth.

Färden gick vidare till Konst på hög, där vi drack kaffe med körsbärsmuffins.
Kent Karlsson
Absit Omen

Lars Wilks
Waaaall

Mark Broos
Var finns konstverket? undrar Marc Broos, Karin Broos och Lars Lerin
och Anders Fasth, som guidade oss på Konst på hög.

Stort tack till Marianne och Patrik för en alldeles särskild dag (gardenia i växthuset Kumla sjöpark).